“Ruim jij de tafel even op”, vraag ik aan mijn oudste puberzoon. Na de derde keer kijkt hij op, doet zijn oortjes uit en vraagt: "Wat?" "Of je de tafel even opruimt?" Het inmiddels legendarische antwoord volgt: “Doe ik zo”. Voor degene zonder puberkinderen; de vrije vertaling van “doe ik zo”, is “dat doe ik nooit”.
Eigenlijk verschilt thuis niet zoveel van werk, want je komt het vast in de praktijk tegen dat niet iedereen direct de waarde van jouw voorstel ziet of het net even anders wil. Meerdere belangen spelen mee. Niet alleen heb je te maken met faculteiten die meestal zelf de controle willen. Je hebt ook te maken met managers en docenten. Zij kijken allebei met een andere bril naar jouw ideeën.
Wat enorm helpt is om de meerwaarde van jouw idee aantoonbaar te maken. Schets de situatie zoals die nu is en blijft wanneer er geen verandering komt. Laat vervolgens zien hoe de situatie beter wordt met jouw idee.
Elkaar begrijpen
Om anderen van jouw ideeën te overtuigen, is het nodig dat je elkaar begrijpt. Immers dan kom je erachter waarom diegene twijfels heeft bij jouw ideeën. Om de echte frictie van een ander boven tafel te krijgen, kun je het gesprek aangaan en 5 x de waaromvraag stellen. Het is daarnaast ook fijn voor de desbetreffende personen dat je op deze manier interesse toont. Zo'n gesprek zorgt vaak voor begrip voor elkaars standpunt. Maak ons ook vooral deelgenoot van het proces. Wanneer jij ons goed kunt uitleggen waar de frictie nu echt zit, kunnen wij meedenken en vervolgens werken aan een oplossing die passend is voor meerdere gebruikersgroepen. We krijgen regelmatig de vraag om even een veldje hier en daar toe te voegen, dan kan men weer even verder. Vaak is er een achterliggend probleem en juist die willen we graag oplossen. Dan heb je een oplossing voor de lange termijn en eentje waar verschillende gebruikersgroepen zich in kunnen vinden.
Efficiënter met standaardisatie
Wij geloven in meer standaardisatie waardoor je efficiënter kunt werken. De processen gaan sneller en je hebt 1 systeem waarin alles staat en 1 werkwijze. Je hoeft daarnaast minder gebruikersgroepen te betrekken bij jouw keuzes en daarmee verbruik je minder energie en overtuigingskracht. Daarom is het handig dat de studenteninformatie centraal geregeld is, maar zonder het zicht te verliezen voor lokale inrichting. Onder andere faculteiten en instituten moeten zich er in kunnen vinden. We hebben ook wel meegemaakt dat 15 faculteiten een verschillende mening hebben. Dan is het een leuke uitdaging om met een oplossing te komen waar iedereen zich een beetje in kan vinden. Daarom gaan we ook zo graag in gesprek. We proberen vervolgens een oplossing te bedenken die voor meerdere faculteiten en instellingen waardevol is.
Heb je hulp nodig? Bel of mail ons, we helpen je graag verder om jouw ideeën handen en voeten te geven.
Groeten,
Jan Batteram [Directeur]