Na het avondeten zitten we nog even na. Kletsen nog wat voordat we de boel opruimen. Ik loop naar de vaatwasser en zucht; alles staat schots en scheef en met 3 borden erin lijkt de vaatwasser vol. Noem het een tik, maar ik probeer onze vaatwasser altijd zo goed mogelijk in te ruimen. Ik vind dat ik dat het beste kan en mijn gezin laat mij in die waan. Efficiëntie op de vierkante millimeter. Efficiënter werken is overal en dus ook bij onderwijsinstellingen een reële uitdaging. Ondersteunende diensten moeten vaak meer met minder doen. Er is minder geld beschikbaar, dus geen ruimte om mensen aan te nemen of taken uit te besteden. Herkenbaar? Belangrijke vraag is: Hoe ga je hiermee om?
Probeer het eigen proces los te laten en durf kritisch naar processen te kijken. Daarnaast kun je ook veel van anderen leren.
Probleem- en vraagstelling
Ga eens terug naar de basis: Wat wil je oplossen? Wat is het daadwerkelijke probleem? Bijvoorbeeld: Hoe kan ik al die individuele processen van A naar B laten gaan? Wat betekent dit concreet? Schrijf het uit en zo ontstaat er een duidelijke probleem- en vraagstelling. Zo zie je heel duidelijk waar nog meer efficiëntie te winnen is. Probeer niet te denken in mogelijke oplossingen, maar probeer in plaats daarvan tot de kern van het probleem te komen.
Vervolgens kunnen wij aan de slag. Wij kennen uiteraard onze applicatie goed en samen met de klant komen we tot de beste oplossing. Soms is het even zoeken, maar met de juiste interactie komen we bijna altijd met de oplossing voor het “echte” achterliggende probleem. Vaak lukt dit, omdat ons team buiten de organisatie van de klant staat en wij met een frisse blik de situatie de bekijken en daarin kritisch willen meedenken.
Generieke oplossing
Efficiëntie bereiken wij met een generieke oplossing. Dit betekent dat we processen zo goed mogelijk ondersteunen met zo min mogelijk maatwerk. Door onze ervaring weten we heel goed wat wel en niet werkt. Hoger Onderwijsinstellingen hebben allemaal vergelijkbare processen, die qua inrichting kunnen verschillen. Met onze generieke oplossing willen we alle instellingen de mogelijkheid geven hun proces optimaal in te richten.
Kun jij na het lezen van dit blog noteren welke processen bij jou efficiënter kunnen? Waarom en hoe?
Wil je hierover doorpraten? Bel of mail ons voor een fijn gesprek met koffie [op afstand]. info@progressonderwijs.nl | 050 - 205 35 30
Groeten, Jan Batteram [Directeur]