De student centraal? Zo doe je dat

Inmiddels is Progress alweer in het tweede semester als onderdeel van Breens Network. Na een transitieperiode van honderd dagen waarin we veel met onze processen bezig waren, kijken we weer volop vooruit. Als de innoverende partner van lerend Nederland, stellen we de student centraal. Dat houdt in dat het onderwijs moet worden aangepast aan de individuele behoeften van de student. Helaas is het bestaande IT-landschap bij veel onderwijsinstellingen niet goed ingericht voor flexibilisering en maatwerk-ondersteuning. In deze blog vertelt Jan Batteram hoe de Digitale Campus daar verandering in gaat brengen.

Een Leven Lang Ontwikkelen

De maatschappij verandert en mensen moeten mee veranderen. Of je nu nog studeert of al jaren werkt, om bij te blijven moet je je continu blijven ontwikkelen. Onderwijs is niet meer een momentopname in onze ontwikkeling maar een continue factor. Fit for the job zijn en duurzaam inzetbaar blijven, is een vereiste. De overheid noemt dit een Leven Lang Ontwikkelen. Dat heeft impact op de rol van het onderwijs en de behoeftes van studenten. Het reguliere, klassikale onderwijs moet plaatsmaken voor meer persoonlijke, flexibele en circulaire vormen van leren, waarbij de student centraal staat. Dat vraagt om andere onderwijsvormen en een transformatie van het huidige IT-landschap van onderwijsinstellingen.

De Digitale Campus

Die transformatie van dat IT-landschap naar een flexibele en schaalbare omgeving, dat is nog niet zo eenvoudig. Om dat te bewerkstelligen hebben wij één overzichtelijk model ontwikkeld dat dit allemaal in kaart brengt: het transformatiemodel van de Digitale Campus. Daarmee houden we zicht op de drie belangrijkste lagen binnen de transformerende onderwijsinstelling: de instelling zelf, de levenslang lerende student én de onderwijspraktijk. Het model omvat de belangrijkste bouwstenen voor een IT-omgeving die een Leven Lang Ontwikkelen wél faciliteert namelijk:

  • Een modern kernregistratie- en studentinformatiesysteem (SIS) als kloppend hart.
  • De mogelijkheid van flexibel roosteren.
  • Een 360 graden-beeld van de student.
  • De persoonlijke digitale leer- en werkomgeving van de student als startpunt voor een persoonlijke leerroute.

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe je als onderwijsinstelling de Digitale Campus concreet vorm geeft en implementeert? Hoe je zicht houdt op de digitale transformatie? Hoe je als organisatie een toekomstbestendig fundament bouwt voor een Leven Lang Ontwikkelen? Download dan hier ons whitepaper. Meteen eens sparren? Bel of mail ons: 050 - 205 35 30 | info@progressonderwijs.nl

Jan Batteram


;